Video: Bjorna1980 spiller NL200 - #1

21 svar [Seneste indlæg]
Istappen
Istappens billede
Titel: Guvenor
Forum indlæg: 9589
Modtaget: 923
Medlem siden: 19/03/2006
Status: Offline
Pioneer ikon
Artikel forfatter ikon
Blogger ikon
TXP Liga Vinder 2011 ikon

Hej allesammen,

Bjorna1980 har lavet denne video, hvor han spiller NL200 6-max på 4 borde.

Videoen varer 27:31 minutter, og indeholder ca. 25 minutters effektiv spilletid. Bjorna pauser videoen i nøglesituationer, for at gå i dybden omkring tankegangen bag beslutningerne.

Se videoen her, og kom gerne med feedback, kommentarer og input, da jeg er sikker på Bjorna hellere end gerne vil indgå i en diskussion omkring de forskellige hænder i videoen.

Se videoen her:

- the artist formerly known as ThomasTXP

Mazter81
Mazter81s billede
Forum indlæg: 9532
Modtaget: 328
Medlem siden: 20/09/2005
Pioneer ikon

Nå, jeg kan da stille spørgsmål efterhånden som de dukker op i hånden:

1) Du stealer med 2,5BB fra CO - er det fordi - som du nævner - at spillene er lidt strammere på Stars?

2) Hvem har du på din avatar?

3) AJo hånden der rammer straight på riven på bord 3 efter 23 minutter. Får du bluffet nok med samme betsize på river? Eller vurderer du, at det sker for sjældent til, at du prøver at balancere

Ellers rigtig god video og nogle interessante standardish spots - også stof til eftertanke.

Mht. kritik, så er du lidt utydelig, og jeg tror også - du er lidt selv inde på det i starten - at det vil hæve kvaliteten, hvis du laver et manuskript eller en lille oversigt over, hvad du vil snakke om.

Hav en god dag selv

kasperthiim
kasperthiims billede
Titel: Mayor
Forum indlæg: 2346
Modtaget: 369
Medlem siden: 22/04/2011

Måske lidt offtopic:

Hvor meget raker man ca i gennemsnit per time på NL200 per bord?

Istappen
Istappens billede
Forum indlæg: 9589
Modtaget: 923
Medlem siden: 19/03/2006
Pioneer ikon
Artikel forfatter ikon
Blogger ikon
TXP Liga Vinder 2011 ikon

kasperthiim skrev:

Måske lidt offtopic:

Hvor meget raker man ca i gennemsnit per time på NL200 per bord?

Jeg vil tro du raker ca $125-$150 per 1000 hænder. Men måske Bjorna kan bekræfte det fra hans HEM? Det er lidt et gæt. Kommer også an på hvor aktiv man er, og om der er community rake eller contributed rake.

bjorna1980
bjorna1980s billede
Titel: Senator
Forum indlæg: 5241
Modtaget: 1130
Medlem siden: 27/04/2007
TXP HU Champ 2012 ikon

Ifølge HEM har jeg i denne måned betalt $1679 i rake for 23828 hænder på NL200 - altså $0,07 pr. hånd. På Stars spiller man vel omkring 80-100 hænder per time, per bord = $5,6 - $7 per time, per bord.

Per 1000 hænder er det altså "kun" $70 - i hvert fald på Stars, som dog også er lidt kendte for at være blandt de billigste udbydere.

Ifølge pokertableratings er prisen per 100 hænders NL200 6-max på Stars dog $10,02 og jeg ved ikke om Stars bare er blevet billigere, siden de for nyligt har lavet lidt om på deres rakesystem eller om det er mit HEM der tager forkerte raketal ind.

bjorna1980
bjorna1980s billede
TXP HU Champ 2012 ikon

Mazter81 skrev:

1) Du stealer med 2,5BB fra CO - er det fordi - som du nævner - at spillene er lidt strammere på Stars?

Dette er selvfølgeligt ikke noget jeg har fundet på selv. Når jeg ser spil på højere stakes, typisk gennem en træningsvideo, åbnes der ofte 2-2,5x fra CO og generelt åbnes der ret småt fra alle positioner på de højere stakes. Der er et par gode grunde til at åbne småt. Spillet har i dag udviklet sig til et rimeligt aggressivt spil, hvor både 3- 4- og 5-bet bluffs er normalt. Med en mindre åbningssize er det meget nemmere og billigere at forsvare sig imod f.eks. 3-bets, både hvis vi vælger at calle og hvis vi vælger at 4-bette. Samtidig er det billigere at stjæle og effekten er, efter min mening, stort set den samme om du åbner 2,5x eller 3x. Det ligger endnu ude for min comfortzone at åbne til 2x fra CO, selvom jeg nu (ikke i videoen) gør det fra knappen.

Af ovenstående grunde kan jeg godt lide at åbne småtish, max 3x, fra alle positioner.

Mazter81 skrev:

2) Hvem har du på din avatar?

Ham her:

Mazter81 skrev:

3) AJo hånden der rammer straight på riven på bord 3 efter 23 minutter. Får du bluffet nok med samme betsize på river? Eller vurderer du, at det sker for sjældent til, at du prøver at balancere

Mja... Det er nok i virkeligheden ikke et board jeg bluffer meget på selvom villains linje skriger af svaghed. Jeg kunne godt finde på at bluffe med den sizing, men ville egentligt, som jeg vist også nævner, bette større med hele min bluff/valuerange der.

På Stars er der dog så mange spillere at balance nok ikke er helt vildt vigtigt - det gør det bare nemmere for os selv når vi planlægger hænderne generelt.

Mazter81 skrev:

Mht. kritik, så er du lidt utydelig, og jeg tror også - du er lidt selv inde på det i starten - at det vil hæve kvaliteten, hvis du laver et manuskript eller en lille oversigt over, hvad du vil snakke om.

Det her er helt sikkert én af de ting jeg vil gøre næste gang. Jeg havde lavet en meget kort forberedelse, men det var ikke helt nok kunne jeg mærke. Da jeg havde indtalt de 27 minutters lyd og hørt det igennem, synes jeg dog det var godt nok til en første video og gad ikke lave det om.

Derudover vil jeg forsøge mig med et par forskellige formater:
- Live spil, dvs. hvor jeg taler mens jeg spiller.
- Gennemgang af hænder i HEM.

Olando
Olandos billede
Forum indlæg: 4083
Modtaget: 245
Medlem siden: 22/04/2007
Blogger ikon

Som standart 3-better du så vidt jeg kan se ca. 3,5 x raiserens bet, når du er IP, og ca. 4 x raiserens bet når du er i blinds. Begge 3-bet sizes er højere end mit "normale" 3-bet, og jeg tænker at det relativt dyrt for dig at 3-bet bluffe, da man oftest kan nå samme resultat ved at 3 bette mindre.

Fin video BTW. Og mange spilbare hænder!

Chuck Norris' hånd er den eneste hånd, der kan slå en Royal Flush

Chuck Norris' hånd er den eneste hånd, der kan slå en Royal Flush

bjorna1980
bjorna1980s billede
TXP HU Champ 2012 ikon

Min "standard" 3-bet sizing er omkring 3x IP og 3,5x OOP. Jeg har endda ekperimenteret med 2,5x IP og det kunne meget vel blive standard for mig fremover.

Jeg må dog tilpasse mine 3-bet sizings en smule, især OOP, når villains åbner småt. Ellers synes jeg at det bliver ren gættelæg postflop, og det er ikke så fedt OOP. Så OOP når villain klikker, 4x'er jeg. Gør han det til 2,5x, 3,6x'er jeg og gør han det til 3x (eller mere), 3,3x'er jeg (ca.).

I position synes jeg bedre jeg kan tillade mig mindre 3-bets, som jeg dog ikke praktiserede i denne video. Der kan vi nemmere/billigere lave ballade postflop med position, initiativ og rimelig stor stack-til-pot ratio. OOP bliver det bare nasty, da folk har større tendenser til at floate flere streets når de har position i middelstore pots. Jo større potten er i den situation, jo nemmere bliver det for os, da folk ofte spiller mere ærligt i store pots.

Meincke
Meinckes billede
Titel: Deputy
Forum indlæg: 282
Modtaget: 21
Medlem siden: 25/05/2011

Spændende glæder mig til at se videoen, og vil gerne komme med kommentarer. Regner med at det bliver senere i aften eller i morgen formiddag.

Hurtigt spørgsmål brugte du camstudio eller camtasia, og hvordan lægger du lyd indover efterfølgende?

bjorna1980
bjorna1980s billede
TXP HU Champ 2012 ikon

Jeg har brugt Camtasia, hvor der er en indbygget mulighed for noget der hedder voice narration. Den funktion sørger bl.a. for at få lyd og billede til at passe når jeg f.eks. pauser i videoen. Det var ret nemt og det største problem var at jeg ikke kunne se videoen i fuld størrelse, mens jeg lagde lyd på. Dermed var det svært at se nogle af de stats, som nogle af mine beslutninger læner sig op ad. Det kan man sikkert indstille sig frem til.

DrunkSon
DrunkSons billede
Forum indlæg: 9933
Modtaget: 1543
Medlem siden: 22/07/2008
Moderator ikon
Blogger ikon
TXP Cup Vinder ikon

Rigtig, rigtig fedt med sådan en video. Fint at se hvordan man spiller på NL200. Håber der kommer mange flere.

TXPConverter - Formatering af Hand Histories. Tjek også min personlige side Massage4Wellness

TXPConverter - Formatering af Hand Histories. Tjek også min personlige side Massage4Wellness

GeneralVux
GeneralVuxs billede
Titel: Texas Ranger
Forum indlæg: 1066
Modtaget: 118
Medlem siden: 26/06/2010
Blogger ikon

Fin video Smile Her er lige et par noter jeg tog mens jeg så videoen:

Meget passende længde.

11 min Bord 1: AJs
Jeg kan ikke lide at 3B den og skulle folde af til 4B. Jeg tror hånden spiller meget bedre ved bare at calle og acceptere at man kommer til at spille den OOP. Hånden kræver jo implied odds og det må være fint at holde så mange bb bagved som smuligt. AJo havde jeg 3B.

12 min Bord 4: AA
Jeg laver også et lille value bet på river som du selv er inde på.

12 min bord 2: 77
Hvad med at bette flop A93tt?

13 min bord 2: AQ
CO var en aggressiv 3B og du er klart foran hans range. BTN flatter og er ikke vanvittig stærk. Jeg 4B og svarer op.

m_goblin
m_goblins billede
Forum indlæg: 237
Modtaget: 17
Medlem siden: 07/12/2011
Blogger ikon

fed video... det er fedt at se NL200

i hate myself

i hate myself

bjorna1980
bjorna1980s billede
TXP HU Champ 2012 ikon

Fedt med positive tilbagemeldinger - det giver helt sikkert blod på tanden til at producere mere.

Peter Hallberg skrev:

11 min Bord 1: AJs
Jeg kan ikke lide at 3B den og skulle folde af til 4B. Jeg tror hånden spiller meget bedre ved bare at calle og acceptere at man kommer til at spille den OOP. Hånden kræver jo implied odds og det må være fint at holde så mange bb bagved som smuligt. AJo havde jeg 3B.

Jeg synes man skal passe på med at overvurdere suitede hænder, men kunne godt være enig med dig her Smile

Peter Hallberg skrev:

12 min bord 2: 77
Hvad med at bette flop A93tt?

Initial raiser checker godt nok til mig, men vi er 3-vejs, hvoraf den ene spiller er en fisk. Hvis jeg better floppet, tror jeg jeg skal ud og skyde flere streets. Hvis jeg kan komme til showdown billigt, foretrækker jeg det i denne situation.

Peter Hallberg skrev:

13 min bord 2: AQ
CO var en aggressiv 3B og du er klart foran hans range. BTN flatter og er ikke vanvittig stærk. Jeg 4B og svarer op.

I videoen checker jeg faktisk hans stats og ser at han ud af 22 muligheder har 3-bettet 0 gange imod et UTG raise. Samtidig får han et call fra en tredje spiller på knappen - godt nok en fisk, men alligevel... Jeg tror ikke AQ spiller særligt godt her.

svennobassovitz
svennobassovitzs billede
Forum indlæg: 1969
Modtaget: 531
Medlem siden: 27/06/2009
Blogger ikon

FEEEEDT med en video !! Tak for det..... Synes du spiller velovervejet med gode begrundelser og bibeholder alligevel et godt aggresivt spil ! Virkelig lækkert og stort set fejlfrit. Der er selvfølgelig heller ikke heeelt vildt margianle spots og supertynde valuebets osv... Men skønt input og thumbs up for initiativet. Jeg lagde især mærke til 2 ting :

1) Jeg elsker dit spil med at 4 bette fra BB, det sker lige 2 gange i træk. Jeg bruger det en del selv og synes det er et rigtig lækkert play.... Hvis der er en aktiv åbner fra late og en rimelig aktiv 3 better fra sb, gør jeg det med atc og har fin profit..... Hånden er ligegyldig fordi: Åbneren har oftest en marginal hånd og 3 betteren kan jo nærmest kun fortsætte hvis han holder en hånd han vil AI med....super spot ! ( ved jeg godt at du ved, men der ku jo sidde en elelr anden og undre sig)

2) Du åbner på et tidspunkt 78o fra knappen og komemnterer at det gør du altid...... Er det ikke en meget bred "altid" åbningsrange....Jeg ville selv åbne alle par alle sc alle A er og K er og broadways, men der hvor jeg strammer op er mindre unsuitede kort...... Er egentlig enig i at den sagtens kan åbnes, men det skal være med nits i blinds imo, da jeg "aldrig " ville calle et 3 bet med den.... Er jeg for nittet ? Eller hvad er dine tanker bag ?

Tak for en fin lille film til en tømmermændsdag hvor der ikke skal spilles ret meget, da mangel på søvn+solidt alkohol indtag i går = dårlige beslutninger.

When you know you suck, you can work and improve

bjorna1980
bjorna1980s billede
TXP HU Champ 2012 ikon

svennobassovitz skrev:

1) Jeg elsker dit spil med at 4 bette fra BB, det sker lige 2 gange i træk. Jeg bruger det en del selv og synes det er et rigtig lækkert play.... Hvis der er en aktiv åbner fra late og en rimelig aktiv 3 better fra sb, gør jeg det med atc og har fin profit..... Hånden er ligegyldig fordi: Åbneren har oftest en marginal hånd og 3 betteren kan jo nærmest kun fortsætte hvis han holder en hånd han vil AI med....super spot ! ( ved jeg godt at du ved, men der ku jo sidde en elelr anden og undre sig)

Enig i at man kan gøre det med anytwo. Jeg foretrækker dog at bruge mine Ax hænder til dette move af 2 grunde:

1) Vi blokker for en stor del af de hænder villain kunne skubbe med (AA og AK)

2) Jeg kommer ikke til at overgøre movet mit spil bliver mere "randomized" ved at bruge bestemte hænder. Generelt kan jeg godt lide at have faste håndtyper til at gøre forskellige ting for ikke at ramme et mønster som kan aflæses/tolkes af mine modstandere.

Især på smallstakes tror jeg dette move er meget profitabelt i de rette situationer.

svennobassovitz skrev:

2) Du åbner på et tidspunkt 78o fra knappen og komemnterer at det gør du altid...... Er det ikke en meget bred "altid" åbningsrange....Jeg ville selv åbne alle par alle sc alle A er og K er og broadways, men der hvor jeg strammer op er mindre unsuitede kort...... Er egentlig enig i at den sagtens kan åbnes, men det skal være med nits i blinds imo, da jeg "aldrig " ville calle et 3 bet med den.... Er jeg for nittet ? Eller hvad er dine tanker bag ?

Fra knappen kan jeg, under de rette omstændigheder, åbne med anytwo. Selv med en fisk og/eller ikke-nits i blinds åbner jeg dog meget bredt og sorterer nærmest kun det værste skrald fra (altså hænder som T4o og lignende).

At du ikke vil åbne hænder du aldrig vil calle et 3-bet med giver ikke meget mening imo. Vi skal jo ikke kunne forsvare 100% af vores åbningsrange imod 3-bets for ikke at blive exploitet - kun omkring 35% (afhængig af sizing).

Tankerne bag at åbne en hånd som 87o er at jeg regner med at det vil skabe en profitabel situation for hele min range. Når vi bliver called preflop vil vi ofte kunne vinde hånden med et lille c-bet på rigtigt mange boards og hånden i sig selv vil derfor nok kunne spilles profitabelt med position. Når vi møder modstand taber vi sjældent særligt meget da vi har position og sjældent har ramt så stærk en hånd at vi er klar til at committe rigtigt mange chips. Derudover holder vi vores range bred og med position får villain meget svært ved at spille profitabelt postflop mod hele vores range.

svennobassovitz
svennobassovitzs billede
Blogger ikon

Jeg er godt klar over at vi ikke skal defende altid (35%), men det jeg spørger til er at du i videoen siger, den åbner jeg altid. Her er det bare jeg mener at hvis der sidder loose spillere/light 3 bettere i blinds ville jeg ikke åbne den ( at skrive at den kræver nits i blinds er måske en overdrivelse Smile, men mere hælde imod par og en TP range som AxKx type hænder..

Jeg er med på argumentet om at åbne bredt for at få value af hele din range, men tænker at vi kan være fint blancerede uden 78o 97o 76o 108o og den slags hænder i vores "altid" range....

Mazter81
Mazter81s billede
Forum indlæg: 9532
Modtaget: 328
Medlem siden: 20/09/2005
Pioneer ikon

svennobassovitz skrev:

Jeg er godt klar over at vi ikke skal defende altid (35%), men det jeg spørger til er at du i videoen siger, den åbner jeg altid. Her er det bare jeg mener at hvis der sidder loose spillere/light 3 bettere i blinds ville jeg ikke åbne den ( at skrive at den kræver nits i blinds er måske en overdrivelse Smile, men mere hælde imod par og en TP range som AxKx type hænder..

Jeg er med på argumentet om at åbne bredt for at få value af hele din range, men tænker at vi kan være fint blancerede uden 78o 97o 76o 108o og den slags hænder i vores "altid" range....

Det er faktisk rigtigt svært at spille OOP mod et clickraise fra Btn - uanset om man caller eller 3better.

3Better villain light, til 7-8BB er hans ROI på 3bettet nogenlunde som hvis vi åbner til 3 og han 3better til 10 (altså standard-ish), men derudover giver han os gode odds til at kalde og spille i position med en semisvag range mod en semisvag range.

3Better villain større, bliver hans ROI på 3bettet forværret, og han skal tage ned oftere. Derudover bliver han mere sårbar overfor 4bet-bluffs, som bliver mere profitabelt for Btn, da villain i blinds 3better stort med en bred range, hvor en stor del folder til 4bets

bjorna1980
bjorna1980s billede
TXP HU Champ 2012 ikon

Folk skal være helt aggro-retarded for at jeg skærer en fin hånd som 87o ud af min åbningsrange. Der er i hvert fald andre hænder som jeg hellere vil fjerne først. "Problemet" med f.eks. de svagere Ax og Kx hænder er at vi ofte vil være kraftigt domineret når vi får modstand og vi kan ofte komme til at betale mere med de hænder når vi er næstbedst i forhold til en hånd som 87o, der ofte er meget nem at slippe fra.

Det er dog selvfølgeligt altid værd at overveje hvilken range vi vil spille med imod forskellige modstandere og stramme op/løsne op alt afhængig af situationen.

Synes i øvrigt Mazter kommer med nogle fine pointer. Position er altså virkelig, virkelig værdifuld i poker.

I denne måned har jeg tjent 4,31 bb/100 med 87o fra knappen.

Meincke
Meinckes billede
Forum indlæg: 282
Modtaget: 21
Medlem siden: 25/05/2011

Lidt forsinkede kommentarer til videoen ift. min oprindelige plan, men wtf Smile

Fin video uden alverdens tricky spots.

De kommentarer jeg lige kunne finde frem til:

2.14:
KK synes jeg du 3better for stort. I pos siger jeg 13-14'ish. Jeg vil gerne gøre mine bluffs billigere, og han flatter næppe dit 3B ret ofte. Postflop ser fint ud.

7.12:

55 hånden siger du at floppet rammer hans range skidt. Jeg ved ikke om jeg er enig. Han har nok en del mindre PP's, måske nogle SC's og sidst men broadways. Mod den range tror jeg kun vi folder broadways ud. Det er svært at sige uden kendskab til ham, hvor stor en del de nævnte kategorier udgør af hans range, men din egen hånd spiller rigtig skidt når han kalder, så jeg checker nok bare og better andre dele af min range som std.

9.10:

Har ikke lige stove på compen, men synes måske K3s er lige tynd nok at åbne når der sidder 2 regs + en shortstacker på de resterende pladser.

10.37:

Jeg flatter AJs. Jeg føler den spiller for godt til at folde og samtidig så føler jeg ikke at den spiller godt nok til at 3B'e. Min erfaring er ofte at når folk betaler i spottet, så er det noget AQ, mid PP's og SC's. Her har AJ reversed implied odds, så når jeg vil 3b-bluffe vælger jeg oftest hænder, der ikke har dette. SC's, one-gappers etc.

11.13:
AA better jeg semismåt river.

13.40:

AQ. Shorties når de 3better fra disse positioner gør det efter min overbevisning stramt og aldrig med planen om at folde. Donken flatter nok ret bredt, og helt sikkert med broadways vi dominerer, så pga. de super odds vi får og donken kalder jeg og spiller ærligt postflop.

15.00:

73s.Tja, han er måske ringe, men han virker nu ikke som typen umiddelbart, der kan lide at checke på senere streets for at induce med store hænder, så jeg vil gerne have en bedre ide om hvordan han spiller postflop før jeg fortsætter. Ellers tror jeg alt for ofte vi ender med at c/f. Du rammer så noget næt nuts på flop...

15.23:

A9s. Nu har ham short-stackeren doblet, men som udgangspunkt c-better jeg A9s. Shorties når de betaler folder alt for meget til c-bets, dno hvad hans er, og ham donken burde folde nok til at vi kan lave penge.

16.09

AJo. Jeg folder bare som std.

22.00:

AJs. Valuebet større på river. Derudover better jeg nok turn + river, da dette er en af de hænder jeg gerne vil have i min bluffrange, tænker jeg umiddelbart.

24.30:

A3s. Nu kan jeg ikke gennemskue stats, men han virker til at åbne rigtig meget fra SB og på et 888 flop der folder jeg altså ikke Ahøj til et c-bet.Ved ikke hvor meget han c-better skal det siges. Float.

26.56:

AJo i pos. Hvorfor 3better du? Den er omkring grænsen for hvad jeg tror vi kan flatte profitabelt og den spiller dårligt skulle han betale. KJo fx er væsentlig bedre mod hans callingrange fx.

Det var mine hurtige tanker. Derudover er det lidt sjovt når du siger: "På pokerstars folder folk mere til 3b,4b og 5bs"

Ved ikke om det forholder sig således, men det er i hvert fald counterintuitivt at de skulle folde mere til både 3b's og 5b's Laughing out loud

svennobassovitz
svennobassovitzs billede
Blogger ikon

bjorna1980 skrev:

I denne måned har jeg tjent 4,31 bb/100 med 87o fra knappen.

Shock Dette fik mig til at lave et filter.....

Jeg har spillet 87o 40 gange fra knappen ud af + 20.000 hænder..... med en bb/100 på 42,5 !

Ku være jeg skal åbne yderligere op fra knappen ?

Ser ud til at jeg godt kan lave Cash med "skod-connectors" , jeg undervurderer nok som sædvanligt HVOR meget posistion betyder, men så lærer jeg jo også noget idag H)

bjorna1980
bjorna1980s billede
TXP HU Champ 2012 ikon

Meincke skrev:

Det var mine hurtige tanker. Derudover er det lidt sjovt når du siger: "På pokerstars folder folk mere til 3b,4b og 5bs"

Ved ikke om det forholder sig således, men det er i hvert fald counterintuitivt at de skulle folde mere til både 3b's og 5b's Laughing out loud

Tak for feedback. Jeg har stor respekt for dit spil, så det er virkeligt brugbart.

Den kommentar var nok mere ment som folk folder mere når de støder på modstand. Mange folder alt for meget til 3-bets, en del 3-better meget, men folder rigigt meget imod 4-bets og nogle stykker 4-better alt for meget og må derfor folde en del imod 5-bets. Det gælder obv. om at kende modstanderen bare en smule.

Mht. AJo@26:56: Jeg føler ikke jeg kan calle profitabelt i den situation, især fordi der sidder 3 spillere bag, der ligner nogen der er i stand til at squeeze. Derfor vælger jeg at proppe AJo ind i min 3-bet bluffrange og har det egentligt fint med det. 4-better han kan jeg nemt folde (kan man ikke det skal man nok ikke 3-bette den), flatter han har jeg position og en ok hånd imod hans flatting range (tror jeg).