Når kurven kun går en vej

Ville gerne skrive en crazy blog om, hvor sygt meget jeg renser alle på NL10, men det går ikke just sådan for tiden. Faktisk er det det sidste stykke tid kun gået en vej. Ned!

Startede det nye år med et poker-træningsprogram, som du kan læse mere om her: Mit træningsprogram

Dog kan man bestemt ikke sige at træningsprogrammet har haft en positiv indvirkning på mine poker-resultater her, hvor jeg er ved at nærme mig de 10.000 hænder. Faktisk er jeg nået så langt ned, at der nu er underskud på projektet:

 

 

Av for den. Det er noget af en nedtur, der dels har skyldtes uheld, men også fordi jeg har tiltet, når det er gået dårligt. Ikke noget monkey-tilt, bare små-ting, der dog hen af vejen koster dollars. Det skal også siges, at dette ikke er en enkelt dag, hvor jeg er gået bananas, men fordelt over 8 sessions. Når jeg har konstateret, at jeg jeg er frusteret, har jeg stoppet min session. Og thank god for that.

Men men men. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Mit træningsprogram har faktisk hjulpet en del. Jeg kan nemlig mærke, at jeg er blevet langt mere procesorienteret end resultatorienteret.

Tidligere var det sådan, at mit poker-humør fulgte min graf. Når jeg havde en god session, så var tankerne "Fuck jeg styrer det her piss, de er så blanke, jeg er klasser over de andre. Det er simpelt und so weiter."

Mig på NL10, når det går opad

Mig på NL10 når det går godt

 

Det var måske en okay indstilling, men resulterede også i, at jeg ikke blev ved med at efteranalysere mit spil og finde leaks.

Omvendt når det gik dårligt, så var stemmerne inde i mit hoved helt anderledes: "Fuck du er donk. Hvad fander laver du med det bluff, det er jo hjernedødt. Ja, flot du kan jo ikke engang slå NL10 freak! Hvorfor laver du ikke bare en bankoverførsel til ham i stedet for at spille mod ham. Det kan du da også være ligemeget med det poker."

Begge disse stadier er til grin, da de begge er illusioner. Når jeg har optur er det jo ikke lig med, at alt jeg gør er perfekt, og når jeg har en nedtur, er det ikke lig med, at jeg ikke kan spille poker.

Og her har mit træningsprogram og en mere proces-orienteret tilgang hjulpet gevaldigt. Det har, som i kan se, været en direkte rutschebane-tur nedad, men faktisk har jeg det okay. Når jeg har tabt en session, kan jeg være rigtig rigtig træt af det. Men i stedet for at blive sur på mig selv, så gennemgår jeg hænderne, og det giver nogle helt klare fordele.

En analyse af en session kan nemlig munde ud i to ting:

Star Jeg konstaterer, at jeg spillede fornuftigt og ikke lavede nogle store fejl
Star Jeg lavede fejl, og dem har jeg nu fundet frem, og er derfor mere opmærksom på ikke at lave dem igen

Altså en langt mere procesorienteret tilgang, end "det gik skide godt" eller "det gik af helvede til". Enten konstaterer jeg, at jeg har spillet fint, og så er der egentlig ikke noget at være sur over, eller også konstaterer jeg, at jeg lavede fejl og så føler jeg, at jeg har lært noget. På den måde tager jeg ikke min frustration med til næste session.

Så mit råd til dig, hvis det går dårligt (og også meget gerne når det går godt), er at lave en tung analyse af alle hænderne. Jo mere, jo bedre. Sørg for ikke bare at skrabe i overfladen og konstatere "den hånd spillede jeg godt" eller "den hånd spillede jeg skidt", men kom i dybden og svar på, hvorfor du spillede den godt/dårligt. Det er nemlig det, du kan bruge fremover.

Ud over en masse enkelte hænder, som jeg ikke har været så glade for, har jeg også analyseret på mine overordnede stats i Hold Em Manager.

Noget jeg for eksempel har spottet i mit spil er, at jeg spiller for mange hænder. Det er ikke noget crazy, men min overordnede stats hedder VPIP 26,1 og PFR 21,6. Og det er alt for meget og slet ikke det jeg har stilet efter.

Problemet er, at jeg tit har været tilbøjelig til at spille rigtig mange hænder mod dårlige modstandere. Når jeg har position og de er røv dårlige, og samtidig kan forvente, at de caller med noget dårligere, selvom jeg medtager mellem-hænder i mit spil, så er det fristende.

Spillede for eksempel mod en fyr der havde en VPIP på 92,8 over 69 hænder.

Problemet er bare, at jeg kommer ud i langt flere situationer postflop, hvor jeg har tvivlsomme hænder. Samtidig er der så godt som ingen bluff-værdi mod disse dårlige modstandere. Så man skal ramme for at tjene nogle penge.

Så nu er min nye satsning at spille langt færre hænder pf. Også mod de retarderede spillere. Og mange færre spekulative hænder som for eksempel små suitede connectors. I takt med jeg blive bedre postflop, kan jeg altid tilføje flere hænder. Men som det er nu, vil jeg holde mig stramt til noget der ligner VPIP 20 PFR 17 max.

Selvom kurven ikke ser god ud, er jeg overall positiv og regner med, at det kun er et spørgsmål om tid. før kurven svinger i den anden retning.

Tak fordi du læste med Big smile

Skriv en kommentar
andrewdk, tir, 18/01/2011 - 22:31

Held og lykke med det.
Det lyder til at du har en fornuftig og positiv tilgang, og så længe du har det, så burde du nok kunne slå NL10 i længden.
Mon ikke du snart kan fremvise en sjovere graf Smile

Ender, ons, 19/01/2011 - 00:24

avs, avs, det var da en grim kruv du har fået dig for de sidste 1000 hænder, men forhåbentligt får du rettet lidt op på det ved at stramme din range op.

Super blog og GL med få vendt kurven.

DrunkSon, ons, 19/01/2011 - 08:41

Jeg føler med dig Phantastisk, det er ikke sjovt, når det sker.

Jeg har haft nøjagtig de samme tanker og følelser, som du beskriver, og spiller også stadig for mange hænder, trods intensioner om det modsatte.

Denne måned har været min værste til dato. Intet lykkes og 1/3 del af min rulle er væk, så lige nu er jeg på stadiet: Fuck, du er en donk....

Faktisk er jeg tæt på at give op med at lære at spille cash game, og så gå tilbage til SnG'er, hvor succeen var større, Men måske skal jeg følge dine råd,

Du (eller din coach) kan måske svare på noget, jeg har tænkt over: Hvornår ved man, om det er varians eller ens spil, der skyldes de dårlige resultater?

Men held og lykke med at få vendt kurven.

Mazter81, ons, 19/01/2011 - 09:22

@Drunkson

Det kan du let finde ud af ved at kigge på hænderne bagefter. Spillede du dem godt, men var uheldig, er det variansen, men spillede du dem dårligt, er det nok spillet.

Derfor er det ret vigtigt at blive ved med at kigge på sit spil, selvom man har en vindende periode, for som Phantastisk skriver, så tror man at man kan gå på vandet og begydner at spille flere og flere hænder - endda hænder som man måske ikke kan spille profitabelt. Deter generelt en dårlig idé, men det samme sker for mig - Når jeg vidner og det går godt, så åbner jeg løsere og løsere, og den stil kan man ikke blive ved med at vinde med.

Phantastisk, ons, 19/01/2011 - 10:57

Mange tak for kommentarerne folkens Big smile

Jeg regner med at vende stærkt tilbage 8)

bjorna1980, fre, 21/01/2011 - 09:05

Lider selv til tider af at spille en lidt bredere range end jeg kan håndtere - Især mod donks. For mig hjælper det at fokusere på at "kun" spille fra knappen og så ellers holde potterne små (indtil jeg ønsker de skal være store). På den måde prøver jeg ikke at bluffe unbluffable spillere så tit og jeg synes stadig jeg får god betaling når jeg rammer godt (og man kommer overraskende tit til showdown med sine middelhænder).

Desværre har jeg også "walking-on-water"-tendenser og glemmer alt om positionsspil og potkontrol efter et godt run, hvor jeg vinder nogle dage i træk = fail og rinse and repeat Stare

Held og lykke med det Cash

Phantastisk, fre, 21/01/2011 - 10:05

@ bjorna

Ja. På den måde komme man til at lægge fundamentet for et solidt downswing allerede mens det går godt.

Phantastisk, fre, 21/01/2011 - 10:05

@ bjorna

Ja. På den måde komme man til at lægge fundamentet for et solidt downswing allerede mens det går godt.