Hobbyspiller - få den bedste value med TXP

Herreturen på det gule rev.

herretur

Jeg blev tilbudt en plads på kutteren M/S Bodil som sejlede ud fra Thyborøn, på en torsketur og sagde ja tak uden overhovedet at tænke nærmere over det.

Lørdag aften ved en 20:30 tiden blev jeg afhentet i Silkeborg af min webmaster (Edbkongen - nogle kender ham fra ongame) og vi skulle køre til Thyborøn og være der til en 23:00 tiden for at være der i god tid da det var planlagt vi skulle sejle ud ca 02:00. Man kunne bare gå til køjs nedenunder da der var 12 køjer og et langbord med tv "køkken" og trådløst internet til fri brug (fandt vi så først ud af da vi kom) men tak for det, det var jo en fridag.

Da vi kom var 2 af drengene fra Horsens ankommet og var igang med og laste. Vi var 3 hold fra Horsens, Hadsten, og Randers (fiske klubber) alt ligefra 25 til 70 år. Nå men stille og roligt dukkede de sidste op og vejret var på sin hvis ok, det blæste "kun" en 4-5 m/s og det gør det jo derude.

Vi begyndte og gøre vores pirke grej klar og sætte dem i holderne på kutteren så det hele var klar søndag morgen når vi ankom til første fiske sted, og vi fik "nogle" øl og lidt god whiskey og det hele gik godt og en vildt god stemning, lige indtil jeg "lige" skulle sætte min stang op så knækkede mit øverste øje af hmmm. Nå men hva faen den fisker vel lige godt aligevel sagde jeg og udbragte en skål Smile .! Vi betalte 1150 pr mand for turen og lagde ekstra 100kr i en pulje til største fangede torsk = 1200 kr så vinderen fik sig en gratis tur ud af det. Vi var alle mand fremme kl 00:30 så skipper besluttede for at sejle kl 01:00 altså en time før da der var "lidt" bølger og vi kunne komme lidt før igang, da turen ud var ca 5,5 time. Vi satte os på dækket og fik hevet vores øl frem og skulle da lige snakke lidt på vejen ud og så gik der lidt hygge i det og vi kom først ned og "sove" kl 03:30 godt stegte da vi selfølgelig skulle smage alle de sjove ting folk havde med til turen (og det var sjovt) Jeg vågnede dog hurtigt igen for jeg skulle self tømme blæren og dinglede op på dækket og syns da godt nok de "gyngede" lidt mere end da vi startede, så fangde skipper (som kun drak sodavand) på sit "kontor" (2011 styrhus med 5 skærme og fladskærms tv med snooker fra eurosport) og spurgte til turen , jooooe det blæser en kjende mere så det tar lidt længere idaw.. hmmm 08:00 ramte vi første vrag og skulle fiske (7 timer og ikke 5,5) ..

Admin eidt: Bruger har fjernet billedet.

Vi kom igang og det hele var sgu perfekt, masser af fisk på de "vrag" ca 68 sømil / ca 100km ude Smile der var jo lidt bølger men ikke noget vildt, da det jo er normalt derude.

Vi fiskede ca en 2 timer på forskellige vrag derude og han ville sejle os til nogle sten rev (tror jeg han kaldte det) så vi skulle lige sejle en lille times tid, så vi kunne få lidt mad og drikke samt lidt pamol til bøtten (til dem som led af tømmermænd) den del var jeg imellem.

Vi ankom sikkert til de sten og der blev stadigt landet masser af torsk, sej, og nogle fisk jeg ikke ka huske hva er men hold kæft de var grimme Laughing out loud  .! Omkring ved middags tid ændrede turen sig kraftig da vi syntes de begyndte og gynge noget møj, og vi skulle både fiske og samtidig holde balancen for ikke af ryge rundt. Han sejlede jo op mod bølgerne og lagde sig på tværs der imellem så vi "bedre" kunne fisk he he jo tak..

De bølger blev bare større og større og da man var nede kunne man ikke se over næste. På det tidspunkt havde vi alle fanget ret godt og jeg var lidt bagefter med mit "handicap" af knækket top men rigeligt fisk til mig.

Så er der lige 5-6 timer jeg ikke har billeder fra pga, han mente de blæste lidt for møj og syntes vi skulle gå lidt mod land for at finde roligere vand OG BANG så skete det i det samme en kæmpe bølge ramte "skævt" fra siden (vuderet til ca 6,5 meter) og kutteren lagde sig 45 grader ned OMG ALLE fløj "ned" i den ene side og smask ind i rælingen og lagde i en stor bunke af fisk , stænger, folk, ja alt muligt lol... Det værste var en af de to ældre herre som stod bagerst på kutteren nåede ikke og tage fra og knaldede hovedet ind i rælingen og gik ud som et lys. DERFRA var alle stille i 30 min (skummel oplevelse) ja selv skipper så lidt misfornøjet ud. Vi var lige midt i et "øje" som havde mindst 14 m/s og en 5-6 meter bølger og det skulle vi sejle lige igennem... stilhed......! Derfra gik 10 ud af 12 ned med søsyge og de knækkede sig overalt. Jeg gik ikke ned heldigvis så jeg skøjtede rundt og hjalp andre som ikke kunne stå fast.

Jeg sad på bænker på samme sted og tod disse 2 billeder med max 10 sek mellemrum himmel....... vand..... og sådan gik det 9 timer hjem.

Admin eidt: Bruger har fjernet billedet.

Så kan i selv fornemme det "gyngede" en lille smule...

himlen = jeg lagde op mod væggen

Vand = jeg stod op på bænkens kant

En af havets luner ja tak for det da.. Jeg fik godt 8kg renset torsk med hjem og er yderst tilfreds med det og sir edbkonge fik den største på 8kg og de 1200 bobs.

Alt ialt en god tur med super hyggelige og lunefulde mennesker på trods af vejret, og skal da 101% sikkert afsted igen til juli Smile

Selv her sidst på formiddagen "sejler" jeg sgu stadig da min balance er på max tilt og skal sove resten af dagen nu.. Det var så min lille oplevelse på en fridag..!