Hvornår er der tale om et bad beat?

Bokser får sat kæben på plads

Alle pokerspillere hader dem, og alle pokerspillere får dem. Der er tale om bad beats i poker. Denne artikel knuser procenterne, og viser hvornår der i sandhed er tale om et bad beat.

Pokerspillere klager ofte over, at de har fået et "bad beat.” Nogle er i stand til at børste det af sig lynhurtigt og komme tilbage på fode, mens andre ryger på tilt af det, og ikke spiller god poker i flere timer (måske endda dage) efter et hårdt bad beat.

Af Crockett

(læs artiklen længere nede...)

 

Vi anbefaler disse gode pokersites

(...) Men hvad er et bad beat egentligt?

Tilsyneladende findes der ikke nogen endegyldig definition, ej heller gennemarbejdede forsøg på kvalificerede bud. Her er imidlertid et.

Bad beats

Alle, der har spillet no limit holdem (NL), har prøvet det.

En modstander (skurken) skubber alle sine penge ind i puljen, og vores helt betaler glad, fordi hun har en hånd, som hun er overbevist om er langt foran. Skurken viser sin hånd, og vores helt er ganske rigtigt langt foran. Skurken har kvajet sig.

Kun et mirakel kan afgøre hånden til skurkens fordel. Men miraklet sker, og modstanderen vinder hånden alligevel.

Vores helt er blevet udsat for et bad beat.

Idéen i denne artikel er at sætte lidt tal på begrebet bad beat. Det er stort set det samme som at sætte tal på hvor stort et mirakel, vi taler om.

Samtidig kommer vi undervejs lidt rundt om begreber som f.eks. "coin flip", "suckout", "domineret hånd" og "2 levende kort". Vi slipper heller ikke for at høre om "outs" indimellem.

 

Reglen om 90-10

Jeg har valgt at definere et bad beat som en situation, hvor helten taber, selv om helten var foran 90-10 eller mere, da den afgørende beslutning blev truffet, og pengene kom til midten. Det er et arbitrært valg, og læseren indbydes til at forholde sig kritisk til dette.

I NL er den afgørende beslutning normalt en der ender med, at en af parterne har sendt hele sin stak til midten.

Begrebet 90-10 betyder, at helten har 90 % sandsynlighed eller bedre for at vinde hånden, mens skurken nødvendigvis højst har 10 % sandsynlighed for at vinde.

Normalt bliver sandsynlighederne afrundet til hele procentpoint - dette er ikke en artikel om præcisionsregning.

 

Poker Stove

Alle de sandsynligheder der bliver nævnt i artiklen, udregnet på det fortrinlige værktøj Poker Stove.

Det er ikke meningen, at denne artikel skal være et kursus i at udregne sandsynligheder for pokerhænder.

Matematiske fundamentalister, som først og fremmest interesserer sig for, hvordan man udregner sandsynlighederne, kan bruge artiklen som en opgavesamling. 

Disse fundamentalister skal huske, at i denne artikel er alle sandsynligheder udregnet ud fra den forudsætning, at både heltens og skurkens hånd er kendt.

 

Eksempler i denne artikel

Artiklen har en masse eksempler på hænder og tilknyttede sandsynligheder.

Vi tager lige et eksempel på et eksempel for langsomt at vænne os til at læse eksemplerne.

 

95-58 [h] 8 [s]K [h] T [d]8 [c] 5 [d] K [d]T [c] T [h]


De 5 oplysninger i tabellen skal læses sådan her:

 

  1. 95-5: Helten var foran 95-5 på det kritiske tidspunkt.
  2. 8 [h] 8 [s]: Heltens hånd.
  3. K [h] T [d]: Skurkens hånd.
  4. 8 [c] 5 [d] K [d]: De kort der lå på bordet på det kritiske tidspunkt.
  5. T [c] T [h]: Eksempler på kort der kan komme på bordet efter det kritiske tidspunkt, således at skurken vinder hånden.

 

Eksemplet er taget fra det virkelige liv på NL 25, og denne artikels forfatter var helten med 88.  De 2 10´ere var så også netop de kort der kom på turn og river.

Somme tider er der mulighed for at puljen ender med at skulle deles mellem helten og skurken. Vi tager derfor lige et eksempel mere:

 

70-24-6A [h] Q [c]A [d] 7 [s]-J [h] 8 [h] 7 [d] 4 [c] 2 [s]

 

  1. 70-24-6: Helten var foran 70-24 på det kritiske tidspunkt, men tabte. Der var 6 % chance for, at puljen ville ende med at blive delt.

 

Jeg får flere bad beats, end jeg deler ud

Tillykke med det! Det tyder på, at du er god til at spille poker.

For at uddele et bad beat skal man jo indledningsvis være med i en pulje, hvor man er langt bagud. Hvis man er god til at spille poker, havner man sjældnere i den situation end andre spillere. 

 

For at blive slået af et bad beat skal man omvendt være med i en pulje, hvor man er langt foran, mens en anden er blevet lokket med, selv om han er langt bagud.

Hvis man er god til at spille poker, lander man oftere i den situation end andre spillere.

 

Pre-flop

Lad os gøre klart med det samme. Hvis alle pengene går i potten pre-flop, er det svært overhovedet at få forudsætningerne for et bad beat på banen. Men det er ikke helt umuligt.

Her er det værste bad beat, man kan blive udsat for pre-flop:

 

93-6-1A [h] A [c]A [d] K [h]-K [c] K [s] 8 [h] 4 [c] 2 [s]

AKo er jo ellers en god hånd, så det er lidt ironisk, at det er den hånd der kan være længst bagud pre-flop. AK er her "domineret" af AA - det er den, fordi et A på bordet ikke hjælper skurkens hånd til at indhente heltens. Det er specielt slemt at være domineret af et par, der svarer til håndens højeste kort.

Vi kigger lige på en håndfuld andre typiske situationer pre-flop:
 

70-30Q [h] Q [s]A [c] Q [d]-A [h] K [h] 8 [h] 4 [c] 2 [s

Her er skurkens Q domineret, men skurkens A er et levende kort, som kan bidrage til at skurken vinder, hvis der bare kommer et A på bordet. Et bad beat er der slet ikke tale om.
 

81-19A [h] A [c]K [d] K [s]-K [c] T [d] 8 [h] 4 [c] 2 [s]

Et par er foran et mindre par, men det mindre par har visse chancer, og et bad beat er der ikke tale om.
 

70-24-6A [h] Q [c]A [d] 7 [s]-J [h] 8 [h] 7 [d] 4 [c] 2 [s]

Vi ser, at selv om AQ dominerer A7 på kickeren, så er der ikke mulighed for noget der ligner et bad beat.
 

64-36-0,4A [h] 9 [c]K [d] 4 [s]-J [h] 8 [h] 7 [d] 4 [c] 2 [s]

Her er helten stadig foran, men skurken har "2 levende kort". I hovedsagen gælder det for skurken om at parre et af sine kort, uden at helten parrer sit. Vi er nu langt væk fra muligheden for et bad beat.
 

59-41-0,4A [h] 4 [c]K [d] 9 [s]-J [h] 9 [h] 7 [d] 4 [c] 2 [s]

Her er skurkens 2 levende kort større end heltens mindste kort, og vi er nu næsten inde i det område der hedder coin flip. Men ikke helt.
 

57-43-0,3Q [c] Q [s]A [h] K [d]-A [s] 9 [h] 7 [d] 4 [c] 2 [s]

Et "coin flip" er en situation, hvor heltens og skurkens chancer er nogenlunde lige store.

Traditionelt kalder man det altid et coin flip, når et par er oppe mod 2 overkort pre-flop. Her ser man det værst mulige beat, man kan tage på et coin flip, altså den situation hvor helten er mest muligt foran i en kamp mellem et par og 2 overkort.
 

53-45-2J [h] T [h]2 [c] 2 [s]-A [s] 9 [h] 7 [d] 4 [c] 2 [s]

Vi slutter afdelingen for pre-flop med at vise, at i et coin flip kan det godt være overkortene der er foran parret.
 

Teknisk note

Når vi kender 2 hænder pre-flop, er der 1.712.304 muligheder for, hvilke 5 kort der kan komme på bordet. Alle disse er lige sandsynlige. De 2 eller 3 tal, der vises i tabellerne, er derfor simpelthen udtryk for, hvor stor andel af de næsten 2 millioner muligheder, der giver puljen til helten, skurken eller evt. til deling.

 

Flop

Det værste bad beat, man overhovedet kan få i holdem, forekommer på floppet.

Når vi kender 2 hænder, og der er 3 kort på bordet, er der 990 muligheder for, hvilke 2 kort der kan komme på turn og river.

Det værste bad beat kræver, at kun en eneste af de 990 muligheder giver puljen til skurken. Vi løfter straks sløret:

 

De helt slemme bad beats
 

99,9-0,19 [c] 9 [s]Q [c] Q [d]9 [h] 9 [d] 3 [s]Q [s] Q [h]

Dette bad beat kaldes "perfect-perfect". Det er ikke lige noget der sker hver dag. Helt præcist er tallene 989-1.

 

99,9-0,19 [c] 9 [s]7 [c] 3 [d]7 [h] 9 [d] 2 [s]7 [s] 7 [d]

Vi tager lige en anden variant af samme bad beat:
 

99,7-0,39 [c] 9 [s]K [c] 9 [h]7 [h] 9 [d] 2 [s]K [s] K [h]

Her skal skurken også bruge 2 konger på de 2 sidste kort, men nu er der 3 konger at tage af, så nu stiger risikoen for et bad beat til det tredobbelte. 987-3.
 


Runner-runner

Begrebet "runner-runner" hentyder til, at skurken skal ramme både på turn og river for at forbedre sin hånd - som regel til en vindende straight eller flush.

 

98,4-1,6

9 [c] 9 [s]

6 [s] 5 [s]

A [d] K [d] 9[ h]

8 [c] 7 [h]

Her har vi en helt renvasket "runner-runner-straight". Runner-runner hentyder til, at skurken skal bruge en 8'er og en 7'er - en på hver af turn og river. Der er altså bindinger på begge de 2 manglende kort. En runner-runner-straight (som eneste mulighed) er også et alvorligt bad beat, som vi ser. De præcise tal er 974-16.

 

97-3

9 [c] 9 [s]

6 [s] 5 [s]

A [d] 9 [h] 2 [d]

8 [c] 7 [h]

Der skal ikke ret meget til for at fordoble skurkens chancer for en runner-runner-straight, som vi ser her. Nu er de præcise tal 968-32.

 

95-5

9 [c] 9 [s]

6 [s] 5 [s]

A [d] 9 [d] 4 [h]

8 [c] 7 [h]

Og her ser vi den værst mulige trussel mod helten i form af en runner-runner-straight. 942-48.

 

97-3

9 [c] 9 [s]

7 [h] 2 [h]

A [s] K [d] 9 [h]

Q [h] 3 [h]

Her har vi et bad beat, hvor skurken har trukket en "runner-runner-flush" og samtidig omhyggeligt undgået A [h] og K [h] , som begge giver et fuldt hus til helten. 972-28.

 

99,9-0,1

9 [c] 9 [s]

8 [s] 5 [s]

9 [h] 9 [s] 2 [h]

7 [s] 6 [s]

Et perfect-perfect bad beat kan også tage form af en renvasket "runner-runner-straight-flush", som vi ser her.

 

Et enkelt out

Skurken er reduceret til et enkelt out når der kun er ét kort han kan bruge til at forbedre sin hånd, men det er underordnet om det kommer på turn eller river.

 

96-4

Q [d] 3 [d]

9 [d] 2 [d]

J [d] T [d] 7 [d]

8 [s] A [s]

8 [d] er skurkens eneste out, altså det eneste kort, der slår helten. Det er et rent out, for hvis det kommer, er der ikke andre kort der kan redde helten. Da det kan komme både på turn og på river, er de præcise tal 946-44.

 

96-4

7 [s] 7 [h]

9 [d] 9 [s]

9 [c] 7 [d] 7 [c]

9 [h] A [s]

Her er et andet eksempel på et rent out. 946-44.

 

96-4

9 [d] 9 [s]

7 [h] 7 [s]

9 [c] 7 [d] 2 [h]

7 [c] A [s]

Denne hånd har også kun et enkelt out, men der et ikke helt rent, for hvis de 2 sidste kort er den sidste 7'er og den sidste 9'er, så overlever helten. Det er stadig 96-4, men der er en lille forskel i de præcise tal: 947-43. 

Man siger, at skurkens out ikke er rent, fordi helten har et "redraw" i tilfælde af, at skurken rammer.

 

To outs

Når skurken kan bruge 2 forskellige kort, og bare et af dem skal komme på turn eller river, taler vi om, at skurken har 2 outs.

 

91-9

7 [h] 7 [s]

9 [d] 9 [s]

A [c] 7 [d] 2 [h]

9 [h] A [s]

Vi har et bad beat på 2 outs her, når skurken rammer en af de 2 manglende 9'ere. Helten har et redraw til den sidste 7'er, men det opvejes af, at skurken kan ramme en ekstra (overflødig) 9'er. Det er så rent et tilfælde af 2 outs, som man kan få. Man siger, at skurken har "et overpar til et set". De præcise tal er 902-88.

 

Tre outs

Når skurken har 3 outs, kommer skurkens chancer op over 10 % og er derfor uden for den definition af bad beat, som vi bruger her. 

Men lad os lige se et eksempel alligevel:

 

88-12

K [c] 2 [s]

A [c] 2 [h]

K [d] 2 [d] 2 [c]

9 [h] A [s]

Her har skurken alle 3 esser som outs, men helten har redraws på de 2 konger. De præcise tal er 867-123.

 

Suckout

Ordet "suckout" bruges som regel, når skurken slår helten ved at trække et kort til en straight eller en flush. Helten formodes at være foran på floppet med top par, 2 par eller 3 ens.

Skurken er derved bagud, men ikke nok bagud til at der kan blive tale om et bad beat i vores forstand. Sandsynlighederne for at skurken vinder alligevel afhænger så noget af, hvor mange redraws helten har.

 

86-14

A [c] A [h]

6 [h] 3 [c]

A [d] 5 [h] 2 [c]

4 [d] J [s]

Med den definition af suckout som vi bruger her, er dette det værst tænkelige suckout. Skurken har et "gutshot straight draw", som grundlæggende giver 4 outs, nemlig de 4 4'ere.

Men disse 4 outs er ikke specielt rene, for helten vinder alligevel, hvis den 4'er, der kommer, ledsages af et es, en 5'er, en 2'er, eller den anden 4'er. De præcise tal er 854-136.

 

63-37

A [c] K [h]

9 [d] 3 [d]

K [d] 8 [d] 2 [c]

4 [d] J [s]

Her er så et suckout i den anden ende af skalaen. Dette suckout er meget langt fra at være et bad beat. Temaet er, at skurken skal ramme sin flush på et af de 2 sidste kort for at lave sit suckout. Vi har altså et "flush draw", som grundlæggende giver 9 outs. 

Hvis flushen rammer med Ad, har helten redraws med kun 2 konger. Og derudover har skurken de ekstra muligheder at både turn og river er en 9'er eller en 3er. De præcise tal er 623-367.

 

43-57

A [c] K [h]

9 [d] 8 [d]

K [d] 7 [d] 6 [c]

4 [d] J [s]

Her har vi så en situation hvor vores helt har ramt "top par med top kicker" (TPTK) på floppet, mens skurken ikke har ramt noget endnu. Imidlertid har skurken både et open-ended straight draw og et flush draw, i alt 15 outs, og redraw-mulighederene er også i skurkens favør.

Som hovedregel er skurken forud, når skurken har 14 outs eller flere på floppet. Og her ser vi da også, at skurken faktisk er favorit i hånden. Det er et coin flip med skurken forrest. De præcise tal er 562-428.   

 

Turn

Når helten er foran på turn, er risikoen for et bad beat mere overskuelig. Der mangler kun et enkelt kort, og der er 44 muligheder for, hvilket kort der kommer. De riverkort som giver skurken puljen, er skurkens outs.

4 outs eller færre giver en sandsynlighed på under 10 % for, at skurken vinder. Så efter vores definition, er det et bad beat, hvis skurken rammer med 1, 2, 3 eller 4 outs. Og der er ikke tale om, at et out kan være mere eller mindre rent. Lad os se på det.

 

98-29 [s] 9 [d]3 [c] 3 [h]9 [h] 6 [d] 3 [s] 2 [s]3 [d]

Et enkelt out. 43-1.

 

95-53 [c] 3 [h]9 [d] 9 [s]A [h] 6 [d] 3 [s] 2 [s]9 [c]

To outs.  42-2.

 

93-75 [c] 3 [h]9 [d] 2 [s]A [h] 7 [s] 6 [d] 3 [s]9 [c]

Tre outs. 41-3.

 

91-9A [c] T [h]5 [c] 4 [d]T [c] 9 [d] 6 [s] 2 [h]3 [c]

Fire outs.  40-4.

 

80-7-13T [h] 8 [c]T [d] 3 [h]T [c] 9 [d] 6 [s] 2 [h]3 [c]

Tre outs, men 6 kort der giver delt pulje (3 6'ere og 3 2'ere). Når der er så mange muligheder for en deler, er det nok ikke noget bad beat. 35-3-6.

 

Bad Beat Jackpot

Visse pokerudbydere tilbyder et særligt væddemål som de kalder "Bad Beat Jackpot". Hvis den næstbedste hånd ved et showdown er en meget højt rangeret pokerhånd (f.eks. 8888 eller bedre), udbetales et anseligt beløb til taberen af hånden, og typisk også pæne beløb til vinderen af hånden og til andre, der sad ved bordet.

Her er en typisk hånd som giver en sådan udbetaling:

 

20-809 [s] 9 [h]K [c] Q [c]9 [d] J [c] 2 [c]T [c]9 [c]

 

Helten er foran 52-48 før floppet. Helten er foran 67-33 på floppet. Helten er bagud 20-80 på turn. Og hun rammer ikke et af sine 9 outs på river. Men hov! Hun har 4 9'ere, og skurken har en straight flush, så pokerudbyderen udløser en bad beat jackpot her.

Som man kan se, har den brug af glosen bad beat ikke så meget med denne artikels bad beats at gøre. At betale for at være med i en bad beat jackpot er næsten ligesom at spille lotto. Den ekstra rake, som beregnes, indgår i et væddemål som nærmest ingenting har med dygtighed at gøre.

At Bad Beat Jackpotten udbetales sker ikke ligefrem hver dag, og man kan bogstaveligt talt spille i årevis uden at se det ske. Risikoen - eller chancen - for at det sker for dig, er altså lille - men hvis det gør og du rammer jackpotten er det guld værd.


Se Bad Beat Jackpot ramme
Se i dette videoklip hvordan en Bad Beat Jackpot blev ramt på Boss Media netværket i 2009. Alle spillerne ved bordet fik ca. €7700 bare for at sidde ved bordet, mens vinderen - dvs. taberen af hånden - fik €102.723 for sit uheld.